id: mkwhus

Zabytek: IFA F9 – pomóżcie mi w odbudowie.

Zabytek: IFA F9 – pomóżcie mi w odbudowie.

5 560 zł z 30 000 zł
18%
102 dni do końca
47 wspierających
Wpłać na zrzutkę
Zrzutka.pl nie pobiera prowizji od wpłat

Opis zrzutki

To naprawdę bardzo rzadki zabytek motoryzacji.

W Polsce do dziś przetrwały tylko trzy, czy cztery takie samochody (wiem o tylko jednym na chodzie), ale tylko to moje będzie w stanie 100-procentowej oryginalności. Tylko w tym moim zachował się oryginalny silnik z unikalnym aparatem zapłonowym. Pozostałe mają układ napędowy od nowszych Wartburgów albo nawet od polskiej Syreny, a także wiele innych nieoryginalnych „patentów”. 

W tym roku mija 65 lat od chwili, gdy to auto opuściło fabrykę we wschodnioniemieckim Eisenach i trafiło do Polski. Zostało kupione na talon, którym premiowano wówczas przodowników pracy – przeważnie górników, ale też racjonalizatorów, inżynierów, lekarzy...

yce8c93b04e8ce67.jpegTen konkretny egzemplarz przez pierwsze 15 lat był własnością lekarza spod Bełchatowa a przez kolejne 15 – proboszcza z tej samej wiejskiej parafii. Potem stał się moim pierwszym, i ostatnim, autem. Posiadaniem innego nigdy się „nie splamiłem” :)  

ab58e7a563db32b0.jpegJesienią przyszłego roku minie 30 lat od dnia, kiedy ta IFA stała się moją własnością. Ale minie też 5 lat od rozpoczęcia jej odbudowy. Chciałbym te oba jubileusze uczcić specjalną, uroczystą, publiczną prezentacją odrestaurowanego auta. Oraz – co nie mniej ważne – zlotem wszystkich Was, moich Przyjaciół, którzy przyczynili się, i jeszcze się przyczynią, do jego odbudowy. 


Kim jestem?

Jak opisać to w paru słowach? Najwłaściwsze chyba będzie „nieuleczalny społecznik”. A w kilku zdaniach? Większość zna mnie jako miłośnika zabytkowych pojazdów, szczególnie motocykli. Prawie 50 lat temu zakładałem najstarszy łódzki klub motocyklowy „Number One Club”. Potem Komisję Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Łódzkiego i Okręgową Komisję Pojazdów Zabytkowych przy Zarządzie Okręgowym Polskiego Związku Motorowego w Łodzi, którą prowadziłem przez pierwsze dwie kadencje.

Z przyjaciółmi zorganizowałem dobrze ponad 50 zlotów i rajdów – z czego najsłynniejsze to: seria zlotów „Widlak”, rajdy „Hubal” i ostatnio „Rajdy Ziemi Obiecanej”, rundy Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych. 

Duży rozdział w moim życiorysie stanowi działalność w Polskim Ruchu Motocyklowym. Od pierwszego kongresu w Kaliszu w 1978 roku przez 32 lata byłem Sekretarzem Rady Koordynacyjnej. Obecnie jestem członkiem honorowym PRM.

Od 1987 roku wydaję i redaguję pierwsze w powojennej Polsce czasopismo motocyklowe „Motocykl Moje Hobby”. To niekomercyjny dwumiesięcznik doceniany i wspierany przez Zarząd Główny PZM. Obecnie realizowany jest 34-ty rocznik. Kilka dni temu ukazał się 202 numer tego periodyku.

Zobacz artykuł z numeru 2/2018 (skopiuj do przeglądarki poniższy adres):

http://mmh.org.pl/download/jaguar_dla_ubogich.pdf


Działalność społeczna daje ogrom satysfakcji – zwłaszcza gdy jest doceniana. Złota Odznaka Honorowa PZM, tytuł „Zasłużony dla PZM” – mam już wszystko, czym Związek może uhonorować działacza. Cenię sobie też państwowe: medal „Za zasługi dla turystyki” i złotą odznaka „Za opiekę nad zabytkami”. 

Interesuję się też historią, jestem patriotą – także lokalnym. Udzielam się w internetowym „Klubie sympatyków Rudy Pabianickiej” na Naszej Klasie i w facebookowych grupach: „Historia Rudy Pabianickiej”, „Łódzki Wehikuł Czasu” i „Rodzinny Łódzki Wehikuł Czasu”. Pokazuję tam wiele historycznych zdjęć i dokumentów z bogatego rodzinnego archiwum. 

Jestem też członkiem-weteranem Gold Wing Club of Poland oraz wielkim przyjacielem Międzynarodowego Motocyklowego Rajdu Katyńskiego. Ze śp. Wiktorem Węgrzynem zakładałem to stowarzyszenie - byłem szefem Sądu Koleżeńskiego pierwszej kadencji.

hed9d0b337b93540.jpegA wracając do mojego odbudowywanego auta: wyremontowałem już silnik, skrzynię biegów, kupiłem brakujące kierunkowskazy ramieniowe i zużywające się naturalnie części, zwłaszcza gumowe. Zrobione zostały: podwozie, hamulce i blacharka nadwozia. Jednym z najpoważniejszych wydatków było chromowanie. Zostały do zrobienia: lakier, elektryka, tapicerka i zmontowanie wszystkiego w całość. 

Wiedziałem, że nie będzie łatwo i że to „szaleństwo” przyniesie ogrom wyrzeczeń. Przez te cztery lata koszty odbudowy strasznie wzrosły... Okazało się, że mocno przerosły możliwości 70-latka z najniższą KRUS-owską emeryturą. Do tego czas płynie tak szybko... Zdecydowanie za szybko!

Czy mam szansę jeszcze pojeździć tym zabytkiem, nacieszyć się nim? 

Cała nadzieja w Waszym wsparciu – Drodzy Przyjaciele! Bardzo Was o nie proszę.

Piotr „Besa” Czech.

Pierwsza na świecie karta do przyjmowania wpłat. Karta Wpłatnicza.
Pierwsza na świecie karta do przyjmowania wpłat. Karta Wpłatnicza.
Dowiedz się więcej

Wpłacający 47

 
Dane ukryte
500 zł
MT
Mo Tom
300 zł
MM
Mateusz Musialski
300 zł
KI
kisia13
299 zł
TR
Tomasz Reichman
200 zł
 
Dane ukryte
200 zł
TS
Tomasz Struzik
200 zł
MP
Marcin Piotrowski
200 zł
PS
psmfuks
200 zł
PW
Przemek Wągrowskji
200 zł
Zobacz więcej

Komentarze 5

 
2500 znaków
Zrzutka - Brak zdjęć

Nikt jeszcze nie dodał komentarza, możesz być pierwszy!

Nasi użytkownicy założyli

740 836 zrzutek

i zebrali

524 578 927 zł

A ty na co dziś zbierasz?